יום שלישי, 31 במאי 2011

שגיאת המצפן / קובי שדה

למצפן חשיבות עליונה בניווט במיוחד כשאין כל תוואי שטח שעל פיהם ניתן לזהות את המיקום והכיוון.
למעשה למצפן שתי תפקידים עיקריים: הראשון, שמירה על כוון בעת התקדמות ולזה משמש בעיקר מצפן שמוצב על הקיאק ושניתן להציץ בו תוך כדי חתירה.
 התפקיד השני של המצפן או במציאת תכווינים (“אזימוטים") לנקודותו ציון שבשטח על מנת שנוכל למקם את עצמנו על פני המפה שאיתנו. לשם כך יש צורך במצפן מדויק יותר ולכן בד"כ נשתמש אז במצפן תכווינים ידני.
יש הרבה מה ללמוד על המצפו והשימוש בו אבל קודם כלו צריך להבין את המושג הקרוי "שגיאת המצפן"

מחט המצפן פונה אל הצפון המגנטי של כדור הארץ , נקודה זו אינה מקבילה לצפון האמיתי  שבמרכז הקוטב הצפוני אלא משוטטת איפה שהוא 1600 ק"מ משם, בצפון קנדה.
לסטייה הזו של המצפן אנו קוראים "וריאציה VARIATION " הואריאציה שונה בכל נקודה על פני כדור הארץ והיא גם משתנה משנה לשנה בקצב די קבוע ולכן על המפות הימיות ניתן לראות בכל אזור מהי הוריאציה  בשנה בה הופקה המפה ומה קצב ההשתנות השנתי באותו אזור ובכך אפשר לחשב את הוריאציה (את סטיית המצפן ביחס לצפון האמיתי) בכל מקום ורגע נתונים.
בארץ מגיעה הוריאציה  ל כ 4 מעלות מזרח כך שהצפון האמיתי נמצאה למעשה 4 מעלות מערבה לצפון עליו מורה מחט המצפן.
אלא שמחט המצפן לא מושפעת רק מהשדה המגנטי של כדור הארץ אלא גם ממתכות או מגנטים מקומיים וכשאני אומר מקומיים אני מתכוון למשל מתכות בקיאק עצמו למשל קופסאות שימורים של טונה או תירס  באחד מהתאים ! סטייה זו קרויה דביאציה DEVIATION  והיא כמובן משתנה מכלי שייט לכלי שייט.
ולכן כשאנו יוצאים למסע ורוצים להשתמש במצפן אנו חייבים לדאוג שסמוך למצפן לא יהיו מתכות העשויות לגרום לא לסטייה ואם יש מתכות או שדות מגנטים שכאלו עלינו לוודא שהם קבועים – למעשה עלינו לדאוג ולארוז את הקיאק תמיד באותו אופן במהלך המסע, לאחר כל מנוחה. ועליינו לדעת מה הסטייה של המצפן בעת שהוא מוצב על הקיאק בלכל זוית וזוית של הקיאק ביחס לצפון
שתי הסטיות יחד הוריאציה+הדביאציה מכונות "שגיאת המצפן" לעתים הן מבטלות זו את זו אך לעתים השגיאה עשויה להיות גדולה מאד ולכן החשיבות הרבה שלה.
יש דרכים שונות למציאת שגיאת המצפן כמו למשל בעזרת תכווינים ידועים במפה או בעזרת גרמי השמיים (בעיקר הכוונה לכוכב הצפון) –  אבל על כך נלמד בשטח ואולי גם נלמד מניגל דניס בסימפוזיון הקרוב...

 התמונה מראה שושנת רוחות המוטבעת על מפה ימית
ניתן לראות את הוריאציה שהיא 2 מעלות ו 40 דקות מערבה בשנת 2005 ושמדי שנה תקטו הוריאציה מזרחה ב 2 דקות


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה