יום שלישי, 31 במאי 2011

קשר איתור וחילוץ / קובי שדה


לפני כחודש יצא עופר קציר בן ה 38 עם הקיאק שלו לדוג מול חופי קיסריה. הוא נקלע למצוקה עקב רוחות מזרחיות עזות שלא אפשרו לו לשוב אל החוף. הוא צלצל בטלפון הסלולרי לאשתו והודיע לה שהסוללה עומדת להיגמר ושלא ידאגו. למחרת נמשתה גופתו מהים, 8 ק"מ מערבית למסוף הפחם בחדרה.
חילוץ קיאקיסטים באלסקה

חילוץ והצלה
כל יציאה אל הים מחייבת אותנו ל PLAN B לתכנית חלופית ולאמצעי קשר וחילוץ. חילוץ יידרש  במקרה של פציעה או חולי שאינו מאפשר לנו להמשיך במסע, מזג אויר שפועל לרעתינו אבדן ציוד חיוני כמו מזון או מים או תקלה חמורה כמו פגיעה בקיאק. בכדי להיחלץ ממצב הביש עלינו לבקש עזרה או הצלה ולשם כך אנחנו זקוקים לאמצעי איתות ושידור ונבחר אותם בהתאם לסוג המסע גודל הקבוצה ולסוג הסכנה שבה אנו עלולים להיתקל.
על פי כללי הימאות בעולם אות מצוקה הוא אות המחייב כל כלי שייט אחר, תחנת חוף או ארגון הצלה כמו משמר החופים למשל, להגיש עזרה מיידית לכלי השייט הנזקק לעזרה, כשהתנאי היחידי הוא שכלי השייט המגיש את העזרה לא יעמיד את עצמו בסכנה בעת הגשת העזרה. לא כל צעקת "הצילו הצילו !!" היא אות מצוקה ונקבעו מספר אותות מצוקה בינלאומיים מחייבים:
·         הודעת MAYDAY  אלחוטית ב  VHF או בטלפון סלולרי
·         שידור של אות למשואה לווינית מסוג PLB או EIPRB
·         קול נפץ או רעש ממושך כמו של צופר ערפל
·         הנפת ידיים מעלה ומטה
·         אש על כלי השייט או פירוטכניקה עם נורים או זיקוקים
·         הנפת דגל או אות המסמן מצוקה (יש מספר שיטות - לא נכנס לזה)
·         כתם כתום גדול העשוי להיווצר מחומר צבע המים או מאריג כתום במים.

קשר וטלפון
לאורך החופים מכשיר טלפון סלולרי עשוי להיות מכשיר הקשר המעשי ביותר עבורנו הקיאקיסטים לכן כל קבוצת קיאקיסטים או כל חותר היוצא לבדו לים חייב לקחת עמו מכשיר סלולרי ולדאוג לסוללה טעונה ולחיוג מקוצר לשיטור הימי או לתחנות פיקוח בחוף. במרחקים גדולים מהחוף או היכן שלא צפויה שתהיה קליטה סלולרית, אין ספק שהמכשיר השימושי ביותר לתקשורת עם העולם להשמעת אות מצוקה ויצירת קשר עם כלי שייט או עם החוף הוא מכשיר ה VHF , היתרון הוא גודלו ומחירו והעובדה שהוא זמין מאד ומצוי בכל כלי השייט שעשויים להיות סביבנו., החיסרון העיקרי הוא טווח השידור המוגבל. הטלפון הלוויני עשוי להוות בעתיד תחליף ל VHF אך עדיין הזמינות שלו נמוכה ומחירו גבוה. גלי ה VHF מחייבים בד"כ  קשר עין בין הקולט והמשדר ומרחק השידור תלוי מאד בהספק המכשיר ובעוד שבספינות מדובר לרוב במכשירים נייחים עם הספק שידור גבוה הרי שמרבית המכשירים הניידים אותם אנו יכולים לשאת על הקיאקים הם בעלי הספק שידור נמוך יותר ואנטנה קצרה יותר. יש מספר רב של ערוצי VHF  המשמשים למטרות שונות כאשר ערוץ 16 נקבע כערוץ לתקשורת חירום ולכן כל כלי שייט מחוייב בהאזנה מתמדת לערוץ זה. התקשורת בערוץ זה חייבת להיות מוגבלת וקצרה וברוב המיקרים לאחר שנוצר דרך ערוץ 16 הקשר הראשוני בין 2 כלי שייט עוברים כלי השייט לתקשורת על ערוץ אחר ומפנים את ערוץ 16.

MAYDAY
המקרה היחידי בו כל התקשורת ממשיכה להתנהל על ערוץ 16 הוא במצב מצוקה. בעת התרחשות מצב המצוקה כאשר הקיאקיסט או מפקד הקבוצה זקוק לעזרה ולחילוץ מיידי הוא יקרא את קוד המצוקה בקשר בערוץ 16 ויזדהה. קוד המצוקה הבינלאומי בערוץ 16 הוא MAYDAY  וקריאת המצוקה מתחילה ב 3 קריאות MAY DAY לאחריהן 3 קריאות של שם מבקש העזרה ולאחר מכן תוכן ההודעה שתתחיל שוב ב MAYDAY ויכלול כמה שיותר  פרטים הנדרשים לזיהוי סוג המצוקה מיקום הקיאק והעזרה הנדרשת. להלן דוגמא אופיינית:
MAYDAY MAYDAY MAYDAY
THIS IS RED KAYAK RED KAYAK RED KAYAK
MAYYDAY RED KAYAK
POSITION 2 MILES WEST TO HERZELIA MARINA
KAYAK SINKING
REQUIRE IMMIDIATE ASSISTANCE
בארץ רוב רובם של כלי השייט דוברי עברית ולכן קריאת המיידי יכולה להתבצע בעברית. כלי השייט שקיבל את הקריאה חייב לאשר את קבלתה אך אין זה אומר עדיין שהוא בדרך אלייך, כלי השייט עשוי להמתין ולראות האם אתה מקבל תשובה מכלי שייט קרובים יותר או מגורמים יעילים יותר כמו למשל תשובה מחייל הים או השיטור הימי. במידה וכלי השייט החל בהתקדמות לכוונינו הוא אמור לשדר   את המרחק שלו מאיתנו ואת זמן ההגעה המשוער. Estimated Time of Arrivle (ETA(
במידה וקיבלנו מספר קריאות מכלי שייט שונים עם ETA  אנו רשאים לפנות לאחר מכלי השייט שבו אנו מעוניינים או זה שיגיע אלינו ראשון ולבקש ספציפית  ממנו להגיע לעזרתנו.

PANPAN
לא תמיד אנו זקוקים לחילוץ מיידי לעיתים אנו סתם תקועים על חוף עם מעט מדי מזון או עם מזג אויר קשה שלא מאפשר לנו להמשיך בדרכינו או עם חבר שנפצע אך ללא כל סכנה לחייו או לחיינו. במקרה כזה הפנייה שלנו בקשר תהייה לבקשת עזרה אך לא מצוקה. שם הקוד לקריאת עזרה היא PANPAN. קריאה מסוג זה אינה מחייבת כלי שייט לסטות ממסלולו לעזרתינו וגם במידה והוא סטה הוא יכול להתנות את העזרה בתשלום הוצאות וכדומה.

מהי החובה שלנו כקיאקיסטים בעת קליטות שידור מצוקה:
נניח ומצבנו מעולה ואנו חותרים במרץ בפיורדים השלווים של נורבגיה ולפתע אנו שומעים במכשיר הקשר שלנו קריאת MAYDAY. חובתנו היא קודם כל לעצור להקשיב היטב ולנסות לשנן או לכתוב את תוכן ההודעה. עלינו לסמן במפה את מיקומינו ואת מיקום כלי השייט ששידר את אות המצוקה להעריך כמה זמן ייקח לנו להגיע לשם ובמידה ואנו רואים שמדובר בזמן חתירה סביר ובכוון שלא יסכן אותנו עלינו להפנות חרטום לכוון כלי השייט ולהתחיל לחתור. ייתכן ומדובר בקיאקיסט שהתהפך או נפצע, בכלי שייט קטן שעולה באש או באדם שנפל למים מכלי שייט גדול. לכולם נוכל להושיט עזרה מידית – כל שנייה מיותרת במים הקפואים עלול לחרוץ את גורלו של האדם. במידה ואנו לא יכולים להגיש עזרה ואין אנו שומעים שום אישור לקריאת המצוקה אנו יכולים להמשיך ולשדר את קריאת המצוקה במקומו של הכלי שייט שטבע או שהאות ממנו אבד...

סיכום:
1.      כל יציאה לים מחייבת אותנו לנוהל חילוץ לשם כך אנו זקוקים למכשיר קשר יעיל.
2.      טלפון סלולרי הוא מכשיר יעיל בתנאי שיהיה אטום למים, טעון במלואו ושבזיכרון שלו טלפונים חיוניים.
3.      את מכשיר קשר עלינו לדעת לתפעל נכון לבחור את ערוץ 16 ולקרוא נכון הודעת MAYDAY.
4.      כדי שהודעת המצוקה תעזור אנו חייבים לדעת לציין את מיקומנו וכשיוצאים לים מומלץ ללמוד ולתרגל כל הזמן את מציאת או הגדרת המיקום.
5.      הכי חשוב זה בכלל לא להגיע למצבי מצוקה. לא לצאת לבד לים, ללמוד היטב את תנאי הים ומזג האויר ולא לקחת סיכונים מיותרים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה