יום חמישי, 21 ביולי 2011

היכל התהילה: אוסקר ספק



אוסקר ספק
טיול הקיאקים הארוך בהיסטוריה המודרנית הוא סיפורו של הקיאקיסט הגרמני אוסקר ספֱק שיצא מגרמניה בשנת 1932 כשבגרמניה עוד היתה דמוקרטיה והגיע לאוסטרליה לאחר שבע שנים ו-50,000 ק"מ עם תחילת מלחמת העולם השנייה.

מה עושים כשאין עבודה
אוסקר ספק קיאקיסט בן ה- 25 עבד כקבלן לעבודות חשמל בהמבורג גרמניה. בשנת 1932 כאשר גרמניה היתה שרויה במיתון עמוק נותר אוסקר ללא עבודה. בשלב זה הוא שמע על ביקוש לעבודה במכרות נחושת בקפריסין. הוא אסף את שארית כספו בשיפוץ הקיאק (המתקפל!) שברשותו, ללא פרידות או הכנות מיוחדות הוא עלה עם הקיאק על רכבת לכיוון נהר הדנובה, במטרה להגיע דרך הנהר לים התיכון ולקפריסין. כשאתה חותר בים הפתוח בקיאק מתקפל אתה זקוק להרבה מזל ואמנם בחלקו הראשון של המסע נהנה אוסקר ממזג אוויר נוח. עם זאת, בסה"כ התהפך אוסקר 10 פעמים אך תמיד היה זה בכניסה או ביציאה לים ולעולם לא בים הפתוח.

מהנהר אל הים הפתוח
מסלול החתירה של אוסקר עבר בגבול גרמניה-אוסטריה, הונגריה ושער הברזל המפורסם שעל הדנובה. בגבול בולגריה-יגוסלביה החליט לעבור לנהר מעניין יותר – נהר ואדאר, נהר פראי יותר באזור הררי, איתו הגיע עד למקדוניה כאשר הקיאק שבור וחבול. בוולווס שבמקדוניה, נאלץ אוסקר לשהות חמישה חודשים עד אשר נשלחו לו מגרמניה כיסוי וצלעות חדשים לקיאק (קיאק מתקפל כזכור). ממקדוניה לקח אוסקר רכבת לסלוניקי וסוף-סוף יכול היה לשוב אל הים. מסלוניקי חתר אוסקר לאי היווני אנדרוס ושם כאשר ההתמכרות לחתירה בקיאק היתה כבר בשיאה, כל עניין העבודה במכרה נחושת בקפריסין נראה לו פתאום לא ממש לעניין... לאחר מבט על המפה הוא החליט עם כבר הייתי מוכן לעבוד בפרך למה לא לחתור לאוסטרליה?!
מסלול המסע

מהים הפתוח לכלא האוסטרלי
לאחר שחיבר מפרש לקיאק ושט מסביב לקפריסין המשיך אוסקר לחוף סוריה, לקח אוטובוס לדמשק ומשם לנהר הפרת שבעיראק עד לשפך הנהר במפרץ הפרסי. מנקודה זו הוא חתר כ-500 מייל לאורך החוף הפרסי בואכה החוף המזרחי של הודו, תאילנד ומלזיה. בסינגפור חיכה לאוסקר קיאק חדש שהזמין מבעוד מועד, איתו חתר לאינדונזיה, גינאה החדשה ולבסוף ב-20 לספטמבר 1939, לאחר שבע שנות חתירה, הגיע לאי הצפוני ביותר של אוסטרליה האי סייביי. באוסטרליה נודע לו לראשונה מפי השוטרים האוסטרלים על פריצת המלחמה כשעצרו אותו כאזרח מדינת אויב. אוסקר שהה השבי האוסטרלי עד 1946. במהלך תקופה זו הוא פיתח מכונה לחיתוך וליטוש אבנים יקרות שהפכה אותו לאדם עשיר מאוד לאחר השחרור. אוסקר לא חזר לגרמניה הוא נשאר לגור באוסטרליה עד מותו ב-1995 בגיל 88. היומן והציוד מאותו מסע מופלא מוצגים כיום במוזיאון הימי של אוסטרליה בסידני.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה