יום שלישי, 6 בספטמבר 2011

חתירה לעתיד טוב יותר


טל שני מדריך במועדון טרה סנטה עושה שימוש בקיאקים הימיים, לקידום והעצמה של בני נוער ומבוגרים. טל, המשמש כעוזר הוראה ומחקר בביה"ס לפסיכולוגיה של המרכז הרב תחומי בהרצליה, מנהל פרויקט בשם "חתירה לעתיד" שבמסגרתו הוא משתמש במאפיינים הייחודיים של הפעילות הימית, הפיזית, החוויתית והאתגרית של הקיאק הימי לקידום אישי וקבוצתי של נערים ונערות.


אחד המאפיינים הוא שההתקדמות והשליטה על הקיאק תלויים רק במי שנמצא בו. המדריך יכול לנסות וללמד ולתמוך אך ללא התמודדות אישית עם קשיים, הקשבה, התמדה ולמידה זה לא קורה. העבודה עם הקיאק הלא יציב והים המשתנה לא פשוטה ויכולה להיות לעיתים מאתגרת ומתסכלת אך כאן גם המפתח להעצמה וקידום - ממזג האוויר ההפכפף שמלמד אותנו שלא תמיד הכל תלוי בנו ועד לתרגולי הצלה שמלמדים לשתף פעולה ולדעת להסתכל ולסמוך זה על זה.

הפעילות שהתקיימה בין החודשים מרץ עד אוגוסט בקרב שלוש קבוצות נערים ונערות מבית רשת ובית מיר"ן, בשיתוף מועדון הקיאקים הימיים טרה סנטה. אחרי שלמדו לעזור זה לזה בשלב ההתארגנות, התמקדו הנערים בהתמודדות קבוצתית ועזרה הדדית במרינה ומשוב אישי ניתן לכל אחד מהנערים. וכך ממצב בו התקשו לשלוט על הקיאק ("איך אתה מצפה שאני אעזור לאחר אם אני עוד לא יודע בעצמי") למדו הנערים להרים ראש ולהסתכל על שאר חברי הקבוצה ולתרגל מקרים של התהפכויות וקריאה לעזרה.
"ההצלה היא מבחינתי השיא" אומר טל שני "אם בתחילת הדרך היו פונים אליי שאני אעזור ואציל, בהמשך, הייתי מתבונן ונותן לנערים לתפקד עצמאית ולהתמודד בהצלחה. אני כמדריך לא יכול להציל שישה חותרים, זה אומר שכאשר יצאנו החוצה עם הנערים לים הפתוח סמכתי עליהם שיעזרו זה לזה."

כל אחד ממשתתפי הפרויקט שהתמיד קיבל תעודה המעידה על כך שסיים קורס קיאקים בהצלחה. חלק מהמשתתפים שסיימו את התהליך במלואו אף עמדו למבחן לקבלת תעודת חותר מוסמך בהתאם לאיגוד הקיאקים הבינלאומי ISKA (טרה סנטה קיאקים ימיים הם נציגו בארץ).